BLOG
Data wpisu: 17 listopad 2021r.
Jak przygotować auto do zimy?Część 1 mechanika
Zima jest czasem najtrudniejszym dla naszego samochodu. Mróz, wilgoć, śnieg i sól dają mu niezły wycisk o tej porze roku, będąc swego rodzaju sprawdzianem dla jego wszelkich funkcji. Co zrobić, aby nasz pojazd zdał ten test celując? Przede wszystkim zadbać, bo jak wszyscy wiemy o wiele taniej jest zapobiegać niż leczyć, o przepraszam… naprawiać.
W pierwszej części podpowiemy, jak zadbać o elementy związane z mechaniką. No to Jak przygotować auto ?
Akumulator
Jedną z najczęstszych przyczyn zimowych problemów z samochodem jest akumulator. Jego słaba kondycja często jest powodem naszych porannych spóźnień, ponieważ rozruch auta, a w szczególności w przypadku silników diesla, sprawa nam nie raz kłopot. Silniki diesla wymagają większej mocy rozruchowej, a także w pierwszych minutach pracy, generuje większy opór, gdyż dłużej się nagrzewa do odpowiednich do pracy temperatur.
Współczesne bezobsługowe akumulatory nie posiadają dostępu do elektrolitu, w związku z czym nie należy próbować go uzupełniać. Czynność taka jest wysoce niebezpieczna i może powodować problemy z układem elektrycznym pojazdu. Aby zbadać stan akumulatora należy użyć miernika, a pomiar należy wykonać zarówno w stanie spoczynku akumulatora, jak i przy jego obciążeniu. Koszty takiego badanie są nie wielkie i możemy wykonać je w każdym warsztacie samochodowym na terenie Katowic, czy jakiejkolwiek innej miejscowości. Zużyty akumulator należy wymienić na nowy. Pamiętajmy, aby oddać go w odpowiednim punkcie, ponieważ jest to odpad niebezpieczny i podlega specjalistycznej utylizacji.Jak przygotować auto
Płyny eksploatacyjne
Przed sezonem zimowym pamiętajmy o skontrolowaniu płynów w naszym samochodzie.
Płyn chłodniczy – pamiętajmy, aby kontrolować jego świeżość. Świeży płyn chłodniczy jest w stanie znieść niskie temperatur, jednak im dłużej jest on przez nas eksploatowany, tym próg jego zamarzania niebezpiecznie zbliża się w kierunku zera stopni Celsjusza. Zamarznięcie płynu chłodniczego, może w najgorszym przypadku skutkować nawet rozerwaniem bloku silnika.
Płyn hamulcowy – z uwagi na jego cechy silni higroskopijne, wszelkie nieszczelności mogę skutkować przedostaniem się do układu hamulcowego wody, której obecność obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego.Jak przygotować auto
W awaryjnych sytuacjach, może to pogorszyć skuteczność hamowania a nawet całkowicie je uniemożliwić. Olej silnikowy – w przypadku wymiany oleju silnikowego, musimy zwrócić uwagę, aby wybrać ten oznaczony literką “W”, o możliwie jak najniższym parametrze. Olej o niskiej lepkości zimowej, zapewni łatwiejszy rozruch, a także jego dotarcie do wszystkich elementów silnika będzie szybsza, co zapewni jego bezpieczniejszą pracę.
Podwozie
Z uwagi na posypywanie w okresie zimowym nawierzchni drogowych solą, zaleca się zabezpieczenie podwozia przy pomocy powłoki antykorozyjnej, która ochroni nasz pojazd przed ową solą i błotem. Pamiętajmy również o odpowiednim zabezpieczeniu miejsc, w których zaczęła pojawiać się już korozja,Jak przygotować auto
Alternator
W okresie zimowym każde uruchomienie zimnego silnika stanowi ogromne obciążenie dla akumulatora. Zużytą podczas tego energie elektryczną musi podczas jazdy uzupełnić alternator. Poza tą funkcją, odpowiada on również za zasilanie wszelkiego innego sprzętu w naszym samochodzie, tj oświetlenia, radia, ładowarek, klimatyzacji, nawigacji, kamer itp., w związku z czym jego stan musi być bardzo dobry. Zużyty alternator może nie doładowywać akumulatora. Efektem będą notoryczne problemy z rozruchem silnika i konieczność ciągłego podpinania prostownika. Stan alternatora zmierzymy podpinając miernik pod klemy i uruchamiając silnik. Wówczas sprawdzimy, czy pomiar ładowania jest na odpowiednim poziomie. Zużyty alternator możemy wymienić na nowy lub oddać do regeneracji.Jak przygotować auto
Pamiętajmy również o wożeniu ze sobą kabli rozruchowych, aby na wszelki wypadek móc wspomóc się nimi podczas uruchamiania samochodu.
Hamulce
Układ hamulcowy nowoczesnych pojazdów ma podczas zimy bardzo ciężko. Najróżniejsze systemy m.in. ABS czy ESP, wymagają od niego skutecznego i precyzyjnego działania. W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić stan tarczy oraz klocków hamulcowych. Naszej uwadze nie może umknąć także stan przewodów hamulcowych czy płynu. Problematyczny w okresie zimowym bywa szczególnie hamulec ręczny. Jeśli jego przewody są stare i skorodowane, będzie to powodować zacinanie się, w związku z czym na zimę zaleca się wymienić linkę ręcznego na nową, zabezpieczoną przed zamarzaniem.Jak przygotować auto
Zobacz również: „Jak przygotować auto do zimy? Część 1 – mechanika”